Tuesday, September 1, 2009

siapa lebih penting

dalam hidup ini, kita memikirkan sesuatu yang lebih penting untuk kita tumpukan..tak kisah la apepun sama ada yang bernyawa atau tak..pasti kita akan terfikirkan sesutu yang kita sayang..kisah kali ini mengenai siapa lebih penting...persoalannya..apa yang penting??..keluarga,kerjaya,percintaan,kehidupan,kemewahan dan etc...tipulah tidak terilintas dalam hidup kita untuk menyayangi seseorang lebih dari segalanya..dan hipokrit la kalo aku juga tak ada perasaan sebegitu...namun, aku tersedar dari tindakan tersebut...mendengar kisah kawan aku, aku mulai sedar dan mempersoalkan..siapa lebih penting??siapa yang patut di utamakan?? 
kasihan ibu..kasihan ayah..anak yang diharapkan menjadi pautan di hari tua menyayangi insan lain lebih dari mereka...bukankah kamu dilahirkan.dibesarkan..dididik oleh mereka??bukan kah air tangan ibu yang memberi kamu tenaga untuk meneruskan hidup dan siapa yang kamu merengek andai apa yang kamu mahu ingin diturutkan??bukan kah ibu dan ayah??..maafkan anakmu ini...ampunkan dosa anakmu ini...cinta itu boleh dimiliki tapi kasih sayang ibu dan ayah sukar dicari ganti...bayangkan kita hidup berjauhan dengan ibu dan ayah...pergi jauh mencari ilmu...dan mulanya berjauhan,hari-hari call mak,..tak ada credit, miscalled je..mesti mak call balik..tapi kalo call bf/gf boleh pulak...dan ketika mak menelefon,kita mengadu.."mak, x best la duduk sini..makanan tak sedap..."..perasaan ibu akan tersentuh, lantas dia memujuk ayah oergi melawat anaknya dengan membawa bekalan..sukanya si anak...tetapi bila ibu call mengadu.. "anak, mak sakit..x ada siapa nak temankan mak ge hospital..ayah keje.."rintihan ibu membuat anak terasa beban..."ala mak, abang kan ada...ajak la abang pergi",,terguris hati ibu...begitu juga dengan ayah..."ayah, tak ada duit..banyak anak dah gunakan untuk beli buku"..hati ayah, sekeras manapun tak tergamak melihat anaknya tak makan, duit dalam tangan tak ada..ayah menjawab.." x pelah, kejap lagi ayah bank in kan...jimat2 ye"..itulah ayah..tapi bila ayah minta... "anak, baliklah rumah...kami rindukan anak'..berdesing telinga si anak.."ala ayah..raya t anak balikla...ayah ne macam tak tahu anak study,..banyak assignmet..cuti tak ada..".kasihan ayah...anak yang dididik menjadi insan yang baik..menipunya hidup2...
kawan-kawan, pentingkanlah ibu dan ayah kita..kerana mereka hidup kejap je kat dunia ne...andai suatu hari nanti mereka dah tak ada,,siapa yang akan menjaga kita?mampukah orang yang menyayangi kita itu membahagiakan kita seperti ibu dan ayah buat??kita banyak buat dosa kan kat mereka??tak rasa bersalah ke?tak rasa takut ke dengan balasan Allah...???Allah benci orang yang derhaka kepada ibu dan ayah....
kalo suatu hari nanti kita menjadi ibu atau ayah...adakah anak-anak kita akan baik??jaga kita??
kasihan ibu..kasihan ayah...ingatlah penderitaan mereka dalam mendewasakan kita...pernah terfikir tak mak kita tak makan hanya kerana nak lihat anaknya makan dengan  kenyang???pernah tgk tak ayah pergi keje jalan kaki hanya kerana nak jimat duit petrol semata-mata nak bagi duit kat anak??pernah rasa tak ibu sakit sebab keletihan buat kerja rumah semata-mata nak anaknya senang dalam rumah???pernah terdengar tak di dalamm doa mereka tersebut tentang kamu?????" Ya Allah, lindungilah anak aku dari kejahatan dan kecelakaan..aku ingin melihat anak aku hidup dengan sempurna dan menjadi insan yang berguna pada masa akan datang..aku tidak meminta kemewahan darinya kerana aku ingin melihat dia hidup selesa..ampunkan dosa anak-anakku Ya Allah,semoga anakmu menjadi orang yang berguna dan tahu berdikari andai suatu hari nanti aku kembali kepadaMU Ya Allah.."
kasihan ibu,..kasihan ayah....

" Ya Allah, ampunkan dosa kedua ibu bapa ku..bahagiakan lah kehidupan mereka di dunia ini dan jugag di akhirat seperti mana mereka membahagiakan hidupku di dunia ini...lindungilah mereka dari kejahatan dan kecelakaan..bebaskanlah mereka dari belengu hutang di dunia ini...limpahkan rezeki yang halal kepada mereka...Ya Allah, aku masih lagi dalam perjuangan mencari ilmu, apalah dayaku ketika ini untuk memikul tanggungjawab menggantikan tempat mereka...Ya Allah, andai suatu hari nanti aku telah bekerja, aku takut nak jadi anak derhaka...aku takut Ya Allah...aku takut andai aku lupa siapa aku sebenarnya...aku takut andai tangan ini,mulut ini,kaki ini,badan ini boleh mengguriskan hati mereka Ya Allah...mereka telah menjaga ku dengan baik...ampunkan dosa ku Ya Allah, lindungilah mereka dan berkatilah hidup mereka di dunia ini dan juga di akhirat,semoga mereka ditempatkan di kalangan orang-orang yang beramal soleh..Amin.."

No comments:

Post a Comment