Monday, August 31, 2009

Jelajah Mahasiswa bersama masyarakat

 aku lupa la nak tulis cerita ne....heheh..dah lama nak buat..tapi lupa..ntah pagi2 ne tetiba teringat time tgh study sebelum ge exam ne..huhhu..ok jelajah mahasiswa bersama maysarakat ne adalah satu pgram yang dianjurkan oleh UPM dan UUM adalah selaku ketua kontijen bahagian zon utara..jadi prgram ini juga merupakan prgram yang memegang konsep 1 malaysia di mana mengajak mahasiswa dan mahasiswi terlibat dalam program baktisiswa bersama masyarakat kampung..jadi selaku tuan rumah, UUM memilih 3 buah kampung iaitu Kampung Kuala Kerpan,Kampung Seberang Jaya dan Kampung Teroi Bukit dan universiti-universiti yang terlibat dalam menjayakan program ini adalah UPM,UUM,USM,dan UNIMAP..jadi para peserta dipecahkan kepada 3 buah kumpulan yang terdiri daripada 30-32 orang...prgram ini berlangsung pada 7-9 Ogos 2009..dan aku selaku AJK urusetia ditempatkan di Kampung Kuala Kerpan. perjalanan nak ke kampung tuh mengambil masa 1 jam...sangat seronok sebab aku bukan dilahirkan di kedah jadi aku tak tau selok belok negeri kedah ne...setiba nya kami kat kg tuh,kami disambut macam pengantin..siap ada bunga mangga pulak tuh..huhu...dipendekkan cerita, kami dibahagikan kepada ibu-ibu angkat di kampung itu tetapi urusetia cam aku n da geng tak ada mak angkat..waaaa..kami ditempatkan di sebuah rumah yang dijadikan markas urusetia perempuan dan urusetia lelaki...but, utu bukan bermakna kami tak rasa ape2..makcik sbeelah rumah kami sangat baik..masakkan untuk kami, sediakan tempat tidur..dengan erti kata lain..best la makcik tuh..n kami ne juga adalah anak angkat kampung..abes semua rumah kami nak oergi..maklumlah urusetia bukan ada keje sangat mula-mula...hehhehe...ape yang aku leh simpulkan tentang kampung ne, dorang hidup dalam satu komuniti masyarakat yang harmoni, saling bekerjasama dan perpaduan antara mereka sangat kukuh..aku sgt terharu bila mereka bekerjasama masak demi kami..anak-anak kampung pula sangat peramah..dari yang kecik sampai la yang besar..kira mereka ne sporting gila!huhu...nak cakap pasal pemandangan? sangat cantik....dah la dekat ngan muara sungai..dekat ngan laut, pastu rumah tepi sawah..perghhh..tak leh digambarkan dengan kata, memang sangat cantik dan sejuk........hehehhe...sepanjang kami kat sana macam-macam aktiviti kitorang buat...ada acara sukaneka( tapi aku tak join sebab balik u kejap untuk ge kawad ko k ..waaaaa), ge memancing ikan la,gotong-royong memasak la..dan sebagainya..,paling aku tak leh lupa slot bersama anak-anak kampung...urusetia dibabahagikan kepada beberapa kumpulan untuk conduct anak-anak kampung..kira bagi motivation la...n aku pula dapat adik-adik yang berusia 4tahun sehingga 9 tahun..alahai comelnye mereka...mula2 nak bagi nasihat..lama2 tak jadi sebab mereka sangat nakal..adoi ai..jadi geng aku yang lain pun sama gak tak leh handle jadi kami combine buat group besar..pe lagi main la...menari la..menyanyi la...mereka sangat sporting..rindunya aku kat mereka..hari terakhir kami kat situ, sangat sedih sebab nak tinggalkan mereka...huuuuu...rindunya aku kat makcik sbeelah rumah.,huuu..dia suruh kami panggil dia mak...terharunya...mak, tunggu kepulangan kami di hari raya..t kami datang beraya.............................
kesimpulan dari cerita aku, kita harus paham yang kita hidup dalam bermasayarakat..jangan membezakan diri kita dengan keadaan sekeliling kerana walaupun kita hidup di bandar tak bermakna di kampung tidak ada kemajuan,lihatlah mereka...walaun hidup di kampung, tetapi mereka tetap ada kemajuan....jadi, hargai lah mereka dan sama-sama eratkan tali silaturrahim dan jangan putuskan hubungan dengan mereka walau untuk seketika..sekian,salam sayang...

tag urusetia
                                                       kami la urusetia UUM
                                          Perjalanan nak masuk ke kampung

                                        padi menguning di depan rumah urusetia..
                                                  tali air nak ke kampung
                                                adik2 kampung yang comel
                                                     hehehhe.....santai jap
                                           keluarga urusetia..mak rindu kat mak....
                                                         keluarga urusetia lagi...heheh
                                                         yey...kami ceria!

No comments:

Post a Comment