Friday, April 26, 2013

syukur dengan apa yang ada

hari ne dengan lajunya kaki ne berjalan2 ke Jalan TAR..lama tak mencuci mata dekat sini.. maklumlah dah gaji, ade saje otak merancang nak beli itu ini.. kebetulan hari ne cuti, jadi amik kesempatanlah saya ne...hehe..
sampai je kat jalan TAR, mata ne meliar mencuci  sale sana sini..amboi mentang2 dah gaji,sales memanjang..
aku geleng2kan kepala ..pening dengan tawaran itu ini.. sabo jela..kalo ade 10 K, lama da aku borong semua..hehehhe
tetiba perut ne lapar..aish tak leh jadi ne..kena makan dulu.. n rasa terliur nak makan A&W..waaahh lama gile tak makan..sedang elok aku makan, keasyikan aku terhenti dengan sapaan seorang makcik..sayu hati ini melihat keadaan dirinya yang bekerja menjual tisu.." nak ..tisu nak.."
Ya Allah, hati aku tersentuh... tak sanggup aku  tgk makcik ne...

walaupun aku selalu rasa susahnya semua perkara dalam dunia ne, walaupun aku rasa sempitnya rezeki yang aku ada... walaupun aku selalu mengeluh, aku  memberontak adakalanya.. tapi aku tak sedar rupanya ada yang lagi susah , ada yang lagi teruk dari aku... sedihnya aku  tak reti bersyukur..

tgk diri kat cermin, kerdilnya aku kat dunia Allah.. pe yang aku ada adalah milik DIA..aku pinjam..dan DIA berhak amik balik bila2 masa je.. aku rasa aku seorang yang ego miliki apa yang aku ada,, aku rasa semua yang aku ada ne terlalu  hebat dimata  orang lain.. sombongnya aku.. ye aku  ada itu ada ini .tapi kenapa aku tak reti bersyukur... peristiwa tadi benar2 buat aku  tersedar ..aku ne hanya insann biasa.. yang ada kelemahan dan kekurangan ..sepatutnya aku bersyukur bukan mengeluh..kawan2..jangan jadi mcm aku.. aku benar2 tak reti bersyukur..aku insaf dan  berazam untuk ubah pemikiran aku.. :'(

aku teringat satu post kat wall  fb, SEMAKIN KITA BERUSAHA MANAPUN, KALO KITA TAK RETI BERSYUKUR..REZEKI KITA TETAP KURANG...


→❤ Jangan menunggu kaya dulu baru bersedekah
tapi bersedekahlah nescaya engkau menjadi kaya..

→❤ Jangan menunggu ikhlas dulu baru bersedekah
tapi bersedekahlah nescaya engkau menjadi ikhlas..

→❤ Jangan menunggu lapang dulu baru bersedekah
tapi bersedekahlah nescaya hatimu menjadi lapang..

→❤ Jangan menunggu nikmat dulu baru bersedekah
tapi bersedekahlah nescaya akan bertambah nikmat..

No comments:

Post a Comment