Sunday, April 14, 2013

hormat diri dulu

terima kasih kepada seorang pakcik yang sudi kongsi pendpaat ngan aku  masa aku duk sarapan pagi  kat kedai makan... 

walaupun aku tak kenali siapa dia tapi dia berani menegur aku seorang gadis yang keseorangan makan ..
" anak ne nampak macam ada masalah je ?"..erk.. aku ne memang muka masalah ke?

" er tak adelah pakcik, biasalah pagi2 nak pikir ape yang kena wat dulu.." pandai aku cipta ayat

"..kita ne kena hormat diri dulu sbeelum minta orang lain hormat kita "...aku terdiam dan tergamam..ape maksud pakcik ne.......

panjang lebar penerangan dia.. aku kagum mendengar sambil nasi lemak tak dijamah... pakcik ne gtau aku.. 
kita dalam dunia ne kita kena tahu siapa diri kita yang sebenar..hidup ne bukan kita nak minta orang hormat kita sangat sebab kita ne ada kedudukan, kewangan, pangkat... tapi belajarlah untuk hormat diri dulu,,,keputusan yang kita buat patut kita utamakan dari orang lain yang  rancangkan..

anak kena tegas dalam  urusan.. jgn biarkan org sekeliling kita buat kita rasa seperti bagai lembu dicucuk hidung.. anak kena tahu , anak yang mengawasi emosi perasaan dan pilihan sendiri..

anak ne masih muda, pakcik tgk anak ne tersepit dengan pilihan sendiri.. anak kalo rasakan tak mampu teruskan yang ada sekarang jangan teruskan..pikir sehabisnya,..( dlm hati..pakcik ne mana tahu aku tersepit?)...anak, dlm hidup kita ne kadang2 kita susah nak ramal perancangan orang disekelilig kita.. kita tatau adekah orang yang kita baru kenal ne baik atau jahat...dan kita juga tatau yang lama kita kenal  adekah dia jahat berterusan atau dia mampu untuk berubah...

anak seorang perempuan, jgn biarkan orang lain hilangkan kehormatan diri kamu..pikir sehabisnya sebelum terlambat...


aku tersedar sesuatu... apa yang aku dah buat sebenarnya.. aku merasakan aku ditarik dengan nafsu sendiri..Ya Allah aku bingung....

sejak akhir2 ne aku selalu mimpikan si dia, sedar je jam dah kul 3.00 pagi.. aku mimpikan dia datang dengan senyuman..sejujurnya aku rindukan dia..:'(

No comments:

Post a Comment