Saturday, July 18, 2009

jadilah diri kamu sendiri

dulu masa sekolah aku ada kawan yang selalu sangat cakap..."i'm not being myself"...x tahu nape dia cakap gtu..seolah2 dia ne x leh berdikari sendiri..setiap masalah yang datang kat dia..dia pasti akan murung pastu dia akan persalahkan diri sendiri...n than kalo dia dah ok...mood dia ok..pelik la orang camne..bila terfikir balik..Allah menciptakan hambaNya yang berbeza-beza...ada yang macam ne..ada yang macam tuh..ada yang x ok..ada yang ok...
bagi aku...kita patut jadi diri kita sendiri...sama ada dalam kesukaran atau kesenangan....dulu aku selalu gak terikut-ikut cakap orang..tingkah laku orang...orang nak macam ne..aku pun nak gak tapi kalo difikirkan kembali aku tak mampu untuk melakukan ape yang orang lain leh buat sedangkan aku ada kemampuan untuk memilikinya atau aku tiada kemampuan untuk melakukannya..eh pe aku membelit ne...heheh..contoh la..aku minat kat satu baju ne..kawan aku pakai cantik sgt..n aku teringin untuk ada cam dia ada...than aku ge la butik yang dia beli...sekali price dia too expensive n aku tak kemampuan untuk beli sedangkan size dress tuh sesuai untuk aku...haa cam tuh aku nak cakap...hehehe
setiap kejadian Allah, pasti ada hikmahnya...walaupun kita ada kekurangan dalam diri..walau kita tak sempurna mana pun...pasti kit ada kelebihan dari segi lain....Allah Maha Agung dan Maha mengasihani....

jadilah diri kita yang sebenar...sebenarnya kita patut selidik n tau ape yang lebih n apa yang kurang dalam diri kita sendiri...n lagi satu, jgn jadi pak turut..kalo kita kata tak leh...tekadkan dalam diri..kata "tak leh!" kalo kita yakin kita leh buat...lafazkan "kita leh buat!"..baru kita leh feel tentang diri sendiri...mama selalu cakap...kita patut syukur pe yang kita ada...kalo ada buat cara ada...kalo tak ada buat cara tak ada....sayangilah diri kita seadanya kerana hanya sekali je kita hidup di dunia ne....

No comments:

Post a Comment