Saturday, September 21, 2013

aku belajar sesuatu

syukur  aku masih hidup...

syukur Allah  gerakkan hati aku  , buka hati aku  minda aku untuk menjadi seorang yang  general to talk with people.. seronok bila mengenali ramai  kawan yang berlainan latar kehidupan..

kawan tak bermaksud kita ne "GATAL" atau " MIANG" atau sewaktu dengannya... niat di hati  penting dan ikhlas kita berkawan bukan  kearah  maksiat tetapi dari kawan juga adalah salah satu cara muhasabah diri,didik hati agar lebih bersyukur

ternyata setiap orang ada cerita tersendiri tentang kisah  hati mereka.. bila dgr cite mereka, aku tersenyum saja..malah ada yang hampir sama saja jln cerita dengan aku cuma ending  je berbeza...aku belajar dari seorang kawan yang bagitahu aku sesuatu perkara yang buat aku terpikir.

.kenapa kita perlu ada rasa jelous pada pasangan kita

dia jujur bgtau aku, dia memiliki  ramai kawan perempuan dan dia tak paham kenapa ada yang sukakan dia.dia tak tahu kenapa perlu ada jelous2 sedangkan hati dia hanya ada satu, kuato dia ada 4..hahahha
digtau aku, dia ne biasa2 je, tak encem, tak kaya, selekeh, ape yang ada pun tatau la..tapi kenapa setiap kali  dia nak  bekawan, dia hairan  mudahnya perempuan ne jatuh cinta

aku brainwash  dia..
hey kawan, perempuan sifat dia lembut, mudah jatuh hati , mudah terluka..dan aku tgk ko ne sweet talker sgt.. sebab tuh dengan mudah perempuan  jatuh hati..

nk tau dia kata pe ?
aku simpulkan dengan ayat aku sendiri...aku plak  yang tersentuh dgn kata2 dia..

kita berhak  untuk berkawan dengan mana2 orang.. dan kita TAK BERHAK untuk  merasai jeles apabila si dia berkawan dengan orang  lain..kita kena yakin jodoh tuh telah ditetapkan , telah dituliskan untuk kita..
kita berkawan  banyak manapun  bukan semua tuh  leh dijadikan  bini/suami.. hati ada sekeping.. hati ne  hanya  dimiliki oleh  seorang saja..kalo kita rasa kita terlampau  jelous melihat dia mesra sgt ngan orang lain... jaga hati kita dahulu..kalo da tak mampu.tinggalkan je walaupun sayang mcmne pun.. hati kita bukan bola orang leh  lontar ke dinding dan akan pantul balik  kalo dia nak sambut.. kita ada Allah.. Allah dengar setiap  doa kita..

dia juga bagitahu aku..

dalam banyak2 kawan  yang  Allah hadirkan dalam hidup dia..hanya ada seorang saja yang mampu memahami dia dan dia terasa tenang.. mcam Ustaz Azhar Idrus cakap..kalo kita tgk seseorang, terasa lapang dada, tenang jiwa, hati kita mudah nak mendekatkan diri pada Allah , itulah petanda jodoh yang baik..

dia simpulkan ayat dia..selebihnya serahkanlah pada Allah.. diri sidia bukan hak milik mutlak kita..
doa restu dari ibu bapa juga adalah penting..andai mereka tak redha, jodoh itu takkan kemana.. akan berakhir juga...

dia gtau aku satu perkara menarik.. kalo  seseorang itu berlapang dada mempelawa kita ke rumah dia untuk berjumpa keluarga dia,, bermakna lelaki itu jujur dengan  hubungan  anda..

** leh tahan jiwang gak  kawan aku ne..tapi apa dia cakap membuatkan aku terpikir..

yelah sape tak jeles kalo  bf sendiri  berkepit/ber sms dengan orang lain, dgn kita dia layan biasa2 je..tapi aku belajar sesuatu ,  lepaskan kekusutan dihati  demi meraih  nikmat  syukur dan bahagia..jodoh takkan kemana , lari macamne pun, teruk mcmne pun, andai dia milik kamu.. tetap milik kamu..senyum :)









No comments:

Post a Comment